, ,

Αναλύοντας «Το Δέντρο του Άραϋ»

Τι είναι ο θάνατος; Το πιο κρίσιμο ερώτημα υπαρξιακής φύσεως που απασχολεί –και τρομακρατεί- τον άνθρωπο απ’την αρχή της δημιουργίας του μέσα από την Τριλογία «Το Δέντρο του Άραϋ» του Μανώλη Σιμιτσάκη.

arau1

Αναλύει η Δήμητρα Μαυροματίδου

Είναι τελικά ο θάνατος ένα άλυτο μυστήριο ή μια γέφυρα των μετενσαρκώσεων της ζωής; Μήπως ο ερεβώδης βαρκάρης του κάτω κόσμου καθώς και οι αμέτρητες μορφές που έχουν δοθεί στο θάνατο για να περιγράψουν την ιδιότητα του, είναι δημιουργήματα ενός φοβισμένου νου που διψάει για απαντήσεις; Μήπως μέσα απ’τις διαχρονικές διδασκαλίες, μυθολογίες και κοσμογονίες ανά τον κόσμο, ο άνθρωπος πρόβαλε τις δικές του πεποιθήσεις για το υπαρξιακό τέλος; Για άλλους, ο θάνατος, αποτελεί το κατώφλι που οδηγεί σε μια άγνωστη ζωή, άλλοτε ονειρική και σύμφωνη με τη φαντασία, κι άλλοτε γεμάτη τιμωρίες, κρίση και βάσανα. Μα για κάποιους άλλους αποτελεί, απλώς, τη φυσική κατάληξη της κάθε δημιουργίας. Τη φθορά και την αποσύνθεση. Την οριστική διακοπή του θαύματος της ζωής.

«Ας μη ζούσα ποτέ, αν δεν ήταν μια μέρα να πεθάνω…» Α’ Βιβλίο.

arau2Μήπως, όμως, ο θάνατος δεν είναι τόσο άδικος και μάταιος, όσο μοιάζει, τελικά; Μήπως είναι συναίσθημα, πίστη ή ακόμα και φαντασία; Μέσα απ’τα μάτια του Μανώλη Σιμιτσάκη, ο θάνατος όχι απλώς δεν είναι το τέλος, αλλά είναι η ίδια η αρχή. Απώλεια και γέννηση είναι ένα και το αυτό. Κι η λέξη θάνατος, είναι μάλλον μια άκομψη λέξη, για να ορίσει κανείς την κατάσταση που βιώνει η ψυχή κάθε φορά που αναγεννάται μέσα σε μια άλλη πτυχή του μεγαλείου της. Μήπως ο θάνατος, δεν είναι τίποτα άλλο πέρα από ελευθερία κι ανακάλυψη του ίδιου μας του εαυτού;

Δεν θα περιέγραφα το Δέντρο του Άραϋ, σαν μια τριλογία φαντασίας, αλλά ως ένα αλληγορικό έπος. Μια αναζήτηση στο μυστήριο, μέσα από λυρική ματιά, που σκιαγραφεί το δικό της πρωτότυπο κοσμογονικό χαρακτήρα. Τα βιβλία έχουν δανειστεί στοιχεία και αρχέτυπα από θρησκείες, αρχαίες φιλοσοφίες και εναλλακτικές διδασκαλίες, αλλά προβάλλουν –χωρίς να κατευθύνουν τον αναγνώστη σε μια νέα θεωρία- την ψυχοσύνθεση και τις προσωπικές αλήθειες του εμπνευστή τους. Η τριλογία του Μ. Σιμιτσάκη αποτελεί ένα δέντρο, απ’το οποίο έχουμε δει μονάχα τα κλαδιά και τα φύλλα και καθώς προχωρούμε, φτάνουμε σιγά σιγά στις ρίζες του.

Το ύφος

Ο τρόπος με τον οποίο ο Μ.Σιμιτσάκης εκφράζει τις εμπνεύσεις του στο χαρτί, είναι άλλοτε υποβλητικός κι άλλοτε λιτός. Σε πολλά σημεία της γραφής υπάρχουν έντονα υπαινικτικά στοιχεία και συμβολισμοί, παρουσιάζοντας με βάθος τα διάφορα συναισθήματα και γεγονότα. Σε άλλα, το ύφος είναι πιο επιτηδευμένο και κοφτό, αφήνοντας ελεύθερη τη φαντασία του αναγνώστη. Η βασική περιπέτεια των συντρόφων χαρακτηρίζεται από αμεσότητα, γλαφυρότητα, δράση και ρομαντισμό, ενώ δεν λείπουν τα επίπεδα των επιμέρους πλοκών που εξελίσσονται ταυτόχρονα μαζί της κρατώντας σε εγρήγορση το ενδιαφέρον. Παρατηρούμε πολλά ευχάριστα ‘’ποιητικά διαλείμματα’’ κατά τη διάρκεια της ιστορίας, που προσδίδουν αινιγματικό χαρακτήρα στο κείμενο. Το ύφος, με λίγα λόγια, των βιβλίων του Μ.Σιμιτσάκη, συνδυάζει όλα τα στοιχεία που συνθέτουν ένα αλληγορικό παραμύθι αλλά και τις αποκρυφιστικές πινελιές που μπορούν να τραβήξουν το ενδιαφέρον, ακόμα και ενός εσωτεριστή.

Ο θάνατος

arau4Στην αρχή του Α’ βιβλίου της τριλογίας, συναντάμε τους ήρωες που προσπαθούν να συνειδητοποιήσουν το θάνατο τους, συνηθίζοντας τη νέα κατάσταση. Ένα ταξίδι από την κλειστοφοβική αγγαλιά του φέρετρου και τους μακρόσυρτους θρήνους των συγγενών, ως τη θάλασσα του θανάτου που σαν οικοδεσπότης της μεταθανάτιας ζωής, τραβά στα σωθικά της τις ψυχές των αποθανόντων. Αποτελεί ένα σταυροδρόμι των ψυχών, όπου όλοι οι ‘νεκροί’ πια άνθρωποι είναι νεογέννητοι και ίσοι, δίχως ταυτότητες. Ακόμη, η σπηλιά στην άκρη της θάλασσας, που λαμποκοπά σαν ήλιος, καθοδηγεί τους νεοφερμένους στην ‘κόλαση’ του Σέρετον ή στον ‘παράδεισο’ του Βίλβετ, τους οποίους διαχωρίζει ο ποταμός με το κρυπτογραφημένο όνομα, Γλαθώ. Η περιπέτεια διαδραματίζεται στη χώρα μας, την Ελλάδα, και τα μέρη τα οποία περιγράφονται στα βιβλία καθώς και τα σημεία συνάντησης των ηρώων, είναι υπαρκτά. Στοιχεία, που κατά τη γνώμη μου, κρατούν ακλόνητη την περιέργεια του αναγνώστη.

Καθώς εξελίσσεται η ιστορία, Ο Μ. Σιμιτσάκης, παρουσιάζει μια νέα θεώρηση όσον αφορά το οριστικό του θανάτου: οι αποθανόντες ήρωες μπορούν να επιστρέψουν πίσω στην ζωή, υπό τους μυστικούς όρους που γνωρίζουν μονάχα οι Σοφοί της ‘άλλης μεριάς’. Βλέπουμε, ακόμη, πως ο αστρικός κόσμος στον οποίο διαδραματίζεται η περιπέτεια των ηρώων, μοιάζει πάρα πολύ με τον κόσμο των ζωντανών. Είναι ένας αγνός, παρθένος και απλός τόπος με τη δική του οικολογία, στον οποίο μπορεί να παρέμβει ο άνθρωπος. Μια νέα πατρίδα, που βρίσκεται σε διαρκή κατάκτηση απ’τις ανθρώπινες δυνάμεις, έτοιμη να αναδιαμορφωθεί σύμφωτα με τα οράματα, τις πεποιθήσεις και τα πιστεύω των αποθανόντων. Ένας κόσμος, στον οποίο σμιλλεύονται τα νέα όνειρα, σκοτεινά και μη, προκαλώντας κάποιες φορές δυσαρμονία στη ροή των κανόνων που συγκρατούν το σύμπαν.

Ο Μ. Σιμιτσάκης δεν ξεχνάει ποτέ να μας θυμίζει μέσα από κάθε του λέξη, πως με λίγη παρατήρηση, θα διαπιστώσει κανείς ότι όλα αποτελούν δημιουργήματα και αποτελέσματα της ανθρώπινης διάνοιας. Κι αν υπάρχουν κάποιοι Θεοί, εκεί έξω, τότε σίγουρα δεν αποτελούν ανώτερους των ανθρώπων, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι τους. Όπως η κάθε ρίζα ενός δέντρου, συνδέεται με κάθε ένα απ’τα φύλλα του…

 Οι ήρωες, το Συναίσθημα και η Πίστη

«Μπορεί να αγάπησες όλο τον κόσμο, και η αγάπη σίγουρα νικά το θάνατο, αλλά με τον έρωτα νικάς τα πάντα…» Α’Βιβλίο.

   arau3Ο Μ. Σιμιτσάκης δημιουργεί μια ομάδα συντρόφων που αποτελείται από οικείους, απλούς, καθημερινούς ανθρώπους με πάθη, έρωτες, ανησυχίες αλλά και γνώριμες παραξενιές, τους οποίους ενώνει ένα βασικό χαρακτηριστικό: η μεταθανάτια εμπειρία τους. Εκείνοι, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουν το όνομα του μυστήριου άντρα που τους καλεί μέσω ενός ονείρου αποχωρούν αμέσως, απ’τον ανθρώπινο κόσμο μέσω μιας αρχαίας πύλης, πίσω στο Δέντρο του Άραϋ. Σε κάθε ένα απ’τα βιβλία, τους παρακολουθούμε με αγωνία να ξεδιπλώνουν βήμα-βήμα τις αρχέγονες ιδιότητες του Δέντρου, κατανοώντας τη σοφία του. Σιγά σιγά, ανακαλύπτουν πως είναι οι μόνοι που μπορούν να περιφέρονται ελεύθερα ανάμεσα στους αστρικούς κόσμους και πως αποτελούν την τελευταία ελπίδα για να σωθεί η αρμονία του κύκλου της ζωής. Έτσι, λοιπόν, τα καθημερινά πρόσωπα, με τα οποία μπορεί κάλλιστα να ταυτιστεί ο αναγνώστης, μετατρέπονται σε μικροί θεοί, μέσα απ’την δυνατή πίστη και το πείσμα τους να καταφέρουν να κρατήσουν τη ζωή ζωντανή. Αψηφούν το φόβο τους και τολμούν να ρισκάρουν τα πάντα, για τη σωτηρία του αύριο. Αλλά και του έρωτα.

   Κατά τη διάρκεια του Β’ Βιβλίου, ο Μ.Σιμιτσάκης μας φανερώνει πως ο κάθε άνθρωπος γεννιέται με το χάρισμα της Πίστης, το Πιστίο. Ένα εργαλείο θαυμάτων, που δυναμώνει με το συναίσθημα και τη θέληση της καρδιάς και το οποίο ζηλεύουν ακόμα και οι Θεοί. Δίχως πίστη, δεν μπορεί να συμβεί απολύτως τίποτα και ο φόβος αφεντεύει παρασκηνιακά.

Το Δέντρο του Άραϋ

Στα βιβλία του Μ.Σιμιτσάκη, τα δέντρα αποτελούν ολοζώντανες υπάρξεις και συνδέονται με τα υπόλοιπα δημιουργήματα, απαρτίζοντας ένα φυσικό δίκτυο με δική του νοημοσύνη. Ο εγκέφαλος αυτού του δικτύου είναι το Δέντρο του Άραϋ.

Το Δέντρο του Άραϋ είναι, στην ουσία, ο μέγας πυρήνας του κόσμου στον οποίο στηρίζεται η τριλογία. Θα μπορούσε να πει κανείς πως συμβολίζει τα θεμέλια της ίδιας της ζωής. Μια αθάνατη, υπέρτατη νοημοσύνη που συγκρατεί στα κλαδιά της τα φύλλα των ανθρώπινων ψυχών. Όλα τους ανεπανάλληπτα και ξεχωριστά, μα όλα συνδεδεμένα μεταξύ τους μέσω του δέντρου, συντελώντας έτσι στη δημιουργία ενός ζωντανού οργανισμού. Όταν μια ζωή τελειώνει, το φύλλο της εξασθενεί και αποκόβεται. Ενώ, στις προεξοχές των πελώριων, πλεξουδωτών ριζών του δέντρου, υπάρχει ένα άνοιγμα που σταδιακά καθοδηγεί τους ήρωες στα σωθικά του δέντρου. Εκεί μαθαίνουν τι στ’αλήθεια σημαίνει Συναίσθημα, Πίστη και Φαντασία. Ακόμη, η «αίθουσα» στην καρδιά του Δέντρου του Άραϋ, λειτουργεί σαν κομβικό σημείο για τα αστρικά ταξίδια των ψυχών. Ένας διαμεσολαβητής μεταξύ των κόσμων. Στο τέλος του Β’Βιβλίου, μαθαίνουμε πως η πρόσβαση σε κάθε κόσμο, ενεργοποιείται με την σοφή λύση των κωδικοποιημένων γριφών που είναι χαραγμένοι σε κάθε πύλη.

Τα αλλοκοσμικά πλάσματα

 Στο Α’ βιβλίο γνωρίζουμε τους σοφούς γέροντες, που προστατεύουν το Δέντρο του Άραϋ και τα φύλλα των ψυχών, και που τελικά ενώνουν τις δυνάμεις τους με εκείνες των ηρώων ώστε να κατορθώσουν να το σώσουν απ’τις απειλές της προφητείας που έχει αρχίσει να πραγματοποιείται. Ένας μοχθηρός αντι-ήρωας, σχεδιάζει να καταστρέψει την αρμονία του Βίλβετ, απλώνοντας την κυριαρχία του αποκρουστικού Σέρετον σε όλον τον αστρικό τόπο, εγκαθιδρύοντας έτσι τη δική του τυραννική βασιλεία.

Συνεχίζοντας στο Β’ βιβλίο της τριλογίας, συναντούμε τις τρεις αινιγματικές φιγούρες που στέκουν στην πύλη του θανάτου, σαν φύλακες, διακόπτωντας την είσοδο στον αστρικό κόσμο, ενός απ’τους ήρωες που προσπαθεί να βρει την κοπέλα που αγαπά.

arau6Καθώς ξεδιπλώνεται η ιστορία ένα επιβλητικό ον που θυμίζει ένωση αγγέλου με δαίμονα, κάνει την εμφάνιση του. Λέγεται Ιχώρ. Ένα όνομα που παραπέμπει  στο αιθερικό, χρυσό υγρό το οποίο έρεε στις φλέβες των αθάνατων, αρχαίων Θεών της ελληνικής μυθολογίας. Ο Μ.Σιμιτσάκης μας παρουσιάζει με την ιδιαίτερη φαντασία του, τις αρχέγονες δυνάμεις του θηλυκού και του αρσενικού που διέπουν τη φύση μέσα απ’τον Ιχώρ και της συντρόφου του, της Ηλιοστάλαχτης. Η ιερή τους ένωση δημιουργεί τη λίμνη της ζωής, μέσα απ’την οποία αποκτά χτύπο η κάθε ανθρώπινη σάρκα. Η λίμνη συμβολίζει το υγρό στοιχείο μέσα απ’το οποίο ξεπηδά και φυλάσσεται η ανθρώπινη ζωή μέσα στα σπλάχνα μιας μητέρας. Αν το ένα ταίρι αποχωριστεί το άλλο η λίμνη θα στερέψει, και καμία γέννηση δεν θα μπορεί να εξελιχθεί φυσιολογικά καλωσορίζοντας νέες ζωές στον κόσμο των ανθρώπων. Ακόμη μια αξιοπερίεργη αλληγορία είναι η τροφή του Ιχώρ, που δεν είναι άλλη πέρα από τις ψυχές που καταλήγουν στην ‘κόλαση’ του Σέρετον. Τούτες οι ψυχές, δεν παύουν να υπάρχουν οριστικά, αλλά γίνονται ένα με τον Ιχώρ για να γεννηθούν και πάλι μέσω του έρωτα εκείνου και της αγαπημένης του. Μια συνεχής, λοιπόν, ανακύκλωση της ζωής μέσα από διαφορετικές εκφάνσεις και ενέργειες.

Ακόμη, μαθαίνουμε για τα φωτεινά ελάφια, τα Άδερσι, που καλωσορίζουν την ψυχή που μόλις έχει αναγεννηθεί στον τόπο του Βίλβετ. Μα, η αλλοκοσμική στρατιά από φανταστικά όντα δεν σταματάει εδώ!

   «…Η επιμονή και η θέληση έχουν οδηγό το Συναίσθημα…Μη θεωρείτε τίποτε αδύνατο να συμβεί. Στο Πιστίο σας κρύβεται η πιθανότητα ύπαρξης…Η Φαντασία είναι η πηγή της δημιουργίας…» Β’ βιβλίο.

Τα βιβλία του Μ.Σιμιτσάκη πρωτοπορούν με τις ιδέες τους και ενθαρρύνουν έναν νέο τρόπο γραφής, τολμηρό, ελεύθερο και επαναστατικό, που δεν προσαρμόζεται στα συνηθισμένα καλούπια της ελληνικής φανταστικής λογοτεχνίας. Μας καλούν να ταξιδέψουμε πλάι τους στο κάλεσμα της περιπέτειας τους, συμφιλιώνοντας το φόβο μας με το άγνωστο του θανάτου. Γιατί, ο θάνατος δεν είναι λύπη. Είναι σθένος. Είναι αναγέννηση και εξέλιξη. Είναι ο αγώνας της θέλησης να κερδίσει το αύριο. Είναι η ελπίδα που μας ωθεί να συνεχίζουμε να χτίζουμε τη ζωή λιθαράκι-λιθαράκι, σαν Θεοί. Έτσι, όπως δημιούργησε τον κόσμο των ανθρώπων, ο έρωτας του Ιχώρ και της Ηλιοστάλαχτης. Κάθε μεγάλη δημιουργία, ξεκινά απλώς με το πρώτο βήμα. Αρκεί να υπάρχει ένα μεγάλο Θέλω.

Ανυπομονούμε για την συνέχεια του Γ’βιβλίου της τριλογίας, τη Φαντασία, και ευχόμαστε στο φίλο και συγγραφέα Μανώλη Σιμιτσάκη, πάντα επιτυχίες και αστείρευτη έμπνευση για να μας σαγηνεύει με το ταλέντο του! Το ταξίδι της ‘φανταστικής’ του πένας, έχει πολλά να μας αποκαλύψει ακόμα!

Ας σκαρφαλώσουμε, λοιπόν, στον δέντρο της φαντασίας, κι ας εμπνευστούμε απ’τα πολύχρωμα φύλλα τους, τη ζωή μας! 

Ευχαριστούμε θερμά τους αναγνώστες, και τον αρχισυντάκτη του Mindhack, Αποστόλη Χειρδάρη, για την φιλοξενία του άρθρου!

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και μουσική τεχνολογία. Είναι εξερευνήτρια του μεταφυσικού, το εναλλακτικού και των διδασκαλιών του εσωτερισμού/αποκρυφισμού. Αγαπάει το φανταστικό, τη συγγραφή και τη φύση.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

Κύκλος των Φίλων

Στην εποχή των Τεράτων – Κύκλος των Φίλων

Βάρδισσες

Hear ye hear ye: Κάλεσμα από τις Βάρδισσες (volume 2)