,

10 Cloverfield Lane

Η ταινία «10 Cloverfield Lane» είναι ένα ψυχολογικό – sci-fi θρίλερ. Αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Dan Trachtenberg και την ιστορία υπογράφουν οι Josh Campbell, Matthew Stucken and Damien Chazelle.

Βασίζεται σε ένα σενάριο με τίτλο «The Cellar», αλλά υπό την παραγωγή της εταιρείας Bad Robot εξελίχτηκε σε πνευματικό απόγονο της ταινίας «Cloverfield» (2008). Πρωταγωνιστούν οι : John Goodman , Mary Elizabeth Winstead και John Gallagher Jr. Η διανομή της ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2016.

10 Cloverfield Lane

Γιατί; Πίσω στα ‘90s, η ταινία «Blast From The Past» (1999)  με έκανε να αγαπήσω τη θεματολογία περί πυρηνικών καταφυγίων – σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον μου για την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Με την ετικέτα του «ψυχολογικού θρίλερ» λοιπόν, το «10 Cloverfield Lane» μπήκε στην must-watch λίστα μου από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η διανομή της.

1

Περίληψη: Έπειτα από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα, μια γυναίκα συνέρχεται σε ένα καταφύγιο, όπου κρατείται παρά τη θέληση της από δύο άντρες. Εκείνοι ισχυρίζονται πως είναι για την ασφάλεια της, καθώς ο κόσμος δέχτηκε χημική επίθεση και η μόλυνση του αέρα εξαπλωνόταν, αφανίζοντας τους εκτεθειμένους ανθρώπους.

Η ταινία ξεκινάει με την πρωταγωνίστρια, Μισέλ, στο διαμέρισμα της. Μαζεύει βιαστικά λίγα προσωπικά της αντικείμενα, αφήνει το μονόπετρο δαχτυλίδι της στο τραπεζάκι της εισόδου και φεύγει. Οδηγάει για ώρες, αγνοώντας τις κλήσεις του αρραβωνιαστικού της, Μπεν, ενώ τη μια φορά που απάντησε, δεν του μίλησε καν. Άκουσε για λίγο την προσπάθεια του να την μεταπείσει να γυρίσει και τερμάτισε την κλήση. Κίνηση την οποία σκέφτηκε ξανά μετά από λίγο. Προτού όμως πάρει κάποια απόφαση σε σχέση με το κινητό της, ένα διερχόμενο αμάξι έπεσε πάνω στο δικό της, προκαλώντας τον εκτροχιασμό του.

2

Η Μισέλ ξυπνάει σε ένα περίεργο δωμάτιο. Μικρό, με τεχνητό φωτισμό και χωρίς έπιπλα, παρά μόνο ένα στρώμα με σκεπάσματα –στο οποίο βρίσκεται ξαπλωμένη, με τα εσώρουχα. Ένας ορός είναι συνδεδεμένος με το χέρι της, ενώ σύντομα ανακαλύπτει πως το πόδι της ήταν χτυπημένο, δεμένο και φυλακισμένο με έξυπνα δεσμά στον τοίχο. Αρχικά πανικοβάλλεται, σύντομα όμως προσπαθεί να υπολογίσει την κατάσταση και να βρει τρόπους να βοηθήσει τον εαυτό της. Με πολύ κόπο καταφέρνει να αποκτήσει πρόσβαση στο κινητό της, για να βρει όλες τις υπηρεσίες δικτύου «μη διαθέσιμες».

3

Η πόρτα ανοίγει και μπαίνει μέσα ένας απρόσμενα φυσιολογικός, ήρεμος και καθησυχαστικός άντρας. Συστήνεται ως Χάουαρντ και την ενημερώνει ότι είχε ένα ατύχημα και πως πρέπει να μείνει ξαπλωμένη, μέχρι να αναρρώσει. Η Μισέλ φυσικά, πιστεύοντας πως την έχει απαγάγει και ότι έχει σκοτεινά πλάνα για εκείνη, προσπαθεί να τον πείσει να την αφήσει. Εκείνος επαναλαμβάνει πως την κρατάει εκεί για τη δική της ασφάλεια και αφού της αφήνει τα κλειδιά για τα δεσμά του ποδιού της, φεύγει. Στις ώρες που θα ακολουθήσουν η Μισέλ ξεπερνά κάθε όριο εφευρετικότητας στον περιορισμένο αυτόν χώρο, βρίσκοντας τρόπο να τον παρασύρει μέσα στο δωμάτιο, να του επιτεθεί, να προσπαθήσει να δραπετεύσει. Ο Χάουαρντ καταφέρνει να την περιορίσει ξανά και της αποκαλύπτει την αλήθεια: Βρίσκονται σε ένα πυρηνικό καταφύγιο, διότι στις ώρες που μεσολάβησαν από το ατύχημα και μετά, ο κόσμος δέχτηκε χημική επίθεση από άγνωστη πηγή και ο αέρας μολύνθηκε, προκαλώντας τον θάνατο όσων έμειναν «πάνω» και «έξω», εκτεθειμένοι.

4

Αν και δεν τον πίστεψε, η Μισέλ αποφασίζει να εξοικειωθεί με τον χώρο.  Βγαίνοντας από το δωμάτιο, συναντά τον Έμετ, έναν ντόπιο νεαρό που είχε προσλάβει ο Χάουαρντ για την κατασκευή του καταφύγιου. Ο Έμετ υποστηρίζει πως ήταν έξω την ώρα της επίθεσης, αλλά κατάφερε να φτάσει εκεί πριν σφραγίσει ο Χάουαρντ την πόρτα. Επιβεβαιώνει τα λεγόμενα του άντρα, τόσο για την επίθεση όσο και για τη θανατηφόρα μόλυνση του αέρα. Η Μισέλ είναι πλέον πολύ πιο ψύχραιμη. Αφήνει τον Χάουαρντ να την ξεναγήσει στο καταφύγιο, να την ενημερώσει για τους κανόνες και τους όρους χρήσης του κάθε χώρου και των προμηθειών, ακολουθεί τις παροτρύνσεις του.

5

Όλα αυτά μέχρι που κατά τη διάρκεια ενός γεύματος –όπου ήδη αρχίζουν και προδίδονται διαταραχές στον ψυχισμό του καθενός, οι τρεις τους ακούνε ένα αμάξι να περνάει πάνω από το έδαφος. Πεπεισμένη πια ότι της έχουν πει ψέματα, η Μισέλ επιτίθεται ξανά και προσπαθεί να δραπετεύσει, γνωρίζοντας πλέον που είναι η έξοδος. Όμως δεν το κάνει, όταν αντικρίζει τι υπάρχει έξω από το προστατευτικό τζάμι της πόρτας ασφαλείας που κρατά σφραγισμένη ο Χάουαρντ…

6

Πλέον είναι πεπεισμένη για την αλήθεια των όσων της διηγήθηκαν οι δύο άντρες. Αρχίζει να ξεδιπλώνεται η καθημερινότητα τους, υπό το πρίσμα αυτής της συνειδητοποίησης: Είχαν γλιτώσει σε έναν κόσμο που όλοι όσοι ήξεραν, δεν υπήρχαν πια. Η Μισέλ και ο Έμετ αναπτύσσουν μια πιο στενή σχέση, καθότι συνομήλικοι και περισσότερο κοινωνικό απ’ ό,τι ο Χάουαρντ. Ακόμη κι εκείνος όμως, προχωράει ενίοτε σε πιο προσωπικές εξομολογήσεις για τη ζωή του, αφήνοντας τους παραθυράκια να τον γνωρίσουν λίγο καλύτερα. Παρά τον περιορισμό, το αβέβαιο μέλλον και τη ρουτίνα, όλα δείχνουν πως οι τρεις τους μπορούν να αλληλοβοηθηθούν και να συνυπάρξουν αρμονικά.

7

Ώσπου ένα απρόοπτο γεγονός αναταράσσει τις ισορροπίες. Το σύστημα που φιλτράρει τον εξαερισμό του χώρου μπλοκάρει και η μόνη που χωράει να περάσει από τις σωληνώσεις για να φτάσει στο δωμάτιο ελέγχου, είναι η Μισέλ. Εκεί ανακαλύπτει κάτι που την αναστατώνει, ανατρέπει εκ νέου την αίσθηση ασφάλειας που είχε χτιστεί γύρω από την καθημερινότητα της. Ακόμη χειρότερα, αυτό που ανακαλύπτει είναι σημάδι πως βρίσκεται σε θανάσιμο κίνδυνο, περισσότερο εντός του καταφύγιου, παρά στον έξω κόσμο…

Αίσθηση: Το «10 Cloverfield Lane» είναι από τις καλύτερες ταινίες που παρακολούθησα το 2016. Αν αυτό ήταν το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Dan Trachtenberg, θεωρώ πως έθεσε με την ταινία αυτή και τη σκηνοθετική του ταυτότητα, τόσο υψηλά που έθεσε τον πήχη. Καλομονταρισμένη, με καθαρή οπτική παρά τον εσωτερικό χώρο. Δημιουργεί μια άψογη, μόνιμη αίσθηση κλειστοφοβίας χωρίς να καταστρέφει τα μάτια. Εξαιρετική διαχείριση του σεναριακού χρόνου και των σκιαγραφήσεων των χαρακτήρων.

Η ταινία έχει μεγάλη διάρκεια, και με 3 κύριους χαρακτήρες σε ένα χώρο, με αυτή τη θεματολογία, δεν πίστευα ότι θα μπορούσε να διατηρηθεί ακέραια η αγωνία για δύο ώρες παρά κάτι… Όταν τελείωσε λοιπόν, συγκλονίστηκα και γι’ αυτό. Η ιστορία ξεκινάει αρκετά ήρεμα, με σωστή δόση μυστηρίου και αναπάντητων ερωτημάτων, μέχρι την –πολύ δυνατή- σκηνή του τρακαρίσματος. Μετά, all hell breaks loose.

8

Και με αυτό το σχόλιο δεν εννοώ χολιγουντιανή δράση, γρήγορα εναλλασσόμενες σκηνές, εφέ, gore κλπ. Αλλά αυτή τη σκηνοθετική καθοδήγηση που σου κρύβει γωνίες, σου ανοίγει οπτικές που δεν θες να δεις, σε φέρνει πολύ κοντά στον πρωταγωνιστή, σου χτίζει μια αγωνία που στεριώνει στα σωθικά σου και δεν σ’ αφήνει ποτέ, αντιθέτως ανεβαίνει κάθε λεπτό που περνάει, με διαλείμματα ψευδαισθησιακής νηνεμίας και μετά ξαφνικά σου σφίγγει την καρδιά και σου κόβει την ανάσα. Αυτό εννοώ. Psychological – thriller, επιτέλους!

9

Η ιστορία είναι πάρα πολύ καλή, αριστοτεχνικά μεταγραμμένη σε σενάριο. Οι διάλογοι ήταν απολαυστικοί, τόσο σωστοί και ταιριαστοί στους χαρακτήρες. Βοηθούσαν καταλυτικά στη μεταδοτικότητα, σε σημείο που ένιωθα κι εγώ εγκλωβισμένη μέσα στο καταφύγιο μαζί τους. Επίσης, ευφυέστατο. Λάτρεψα την πρωταγωνίστρια, τον τρόπο που ήταν ψυχογραφημένος ο χαρακτήρας της, τα ελαττώματα της, τις αποφάσεις της, τη δύναμη και την υπέρβαση της. Όπως μου εντυπώθηκαν και με έναν υπόγειο αλλά συγκλονιστικά απρόσμενο τρόπο, πάρα πολλά μηνύματα. Τέλος οι ερμηνείες ήταν εκπληκτικές, ανέδειξαν τους χαρακτήρες ακόμη περισσότερο (*ο καλύτερος John Goodman που έχω δει).

10 Cloverfield Lane

Το μήνυμα: Πρέπει να σταματήσουμε να τρέχουμε μακριά από τα προβλήματα μας…

11

Τώρα είμαστε εδώ, ζωντανοί. Ας κάνουμε κάτι μ’ αυτό που δε θα μας δοθεί δεύτερη φορά.

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Η Άρτεμις Βελούδου κατάγεται από τον Πειραιά και σπούδασε Ιστορία, αλλά ζει και εργάζεται ως σήμερα στην Άνοιξη, ως διαχειρίστρια εταιρειών. Από μικρή ηλικία ο φόβος του άγνωστου της ασκούσε μεγάλη έλξη, έτσι αποφάσισε να μελετάει κάθε τι το υπερφυσικό και εναλλακτικό. Δραστηριοποιείται επίσης συγγραφικά, στο είδος της φανταστικής λογοτεχνίας και δη του μεταφυσικού. Αγαπάει το διάβασμα, τα ταξίδια και τον κινηματογράφο, ενώ η προβληματική που την απασχολεί στη ζωή της είναι το ζήτημα του θανάτου.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

Λιλιθ

Λιλιθ:  Η Δαιμονικη Θεα του Σκοτους

Φαινομενο 11:11

Το Φαινομενο 11:11 και η Συγχρονικοτητα