,

Fourth Kind

Η ταινία «The Fourth Kind» είναι ένα sci-fi θρίλερ του 2009, αμερικάνικης παραγωγής. Ο τίτλος προέρχεται από την κατάταξη του όρου εκ μέρους του J. Allen Hynek, ως υποδήλωση εξωγήινης απαγωγής. Σε σκηνοθεσία Olatunde Osunsanmi, η ταινία ανήκει στην κατηγορία reality horror που εγκαινίασε εκείνη την εποχή το «Paranormal Activity». Πρωταγωνιστούν οι Milla Jovovich, Elias Koteas και Will Patton. Την παγκόσμια διανομή της ανέλαβε η Universal Pictures και με budget $10 εκατ. έσπασε το box office με εισπράξεις $47.71, παρά τις αρνητικές κριτικές που έλαβε.

The Fourth Kind

Γιατί; Όταν είχα δει την ταινία, το 2009, μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Όχι, δεν είχα πέσει στην παγίδα να πιστέψω ένα pseudo-document, αλλά διχάστηκα βαθιά σχετικά με το «The Fourth Kind». Aποφάσισα να ψάξω το τι με προβλημάτισε τόσο, στο «Mind…the Movie».

1

Περίληψη: «Θρίλερ σχετικά μ’ ένα ανεπίλυτο μέχρι και σήμερα μυστήριο στην Αλάσκα, που αφορά μεγάλο αριθμό ανεξήγητων εξαφανίσεων σε διάστημα 40 χρόνων, το οποίο προκάλεσε κατηγορίες για κυβερνητική συγκάλυψη.»

Η ταινία ξεκινάει με τη Milla Jovovich σ’ ένα close up, να απευθύνεται στον θεατή με την αληθινή της ταυτότητα, παρουσιάζοντας τον σκοπό της ταινίας. Πρόκειται για τη δραματοποίηση αληθινών γεγονότων, με χρήση αρχειακού υλικού και κινηματογραφικών σκηνών. Η Jovovich προειδοποιεί ότι αρκετά από τα στιγμιότυπα που θα ακολουθήσουν, είναι συνταρακτικά.

2

Το Πανεπιστήμιο Chapman φιλοξενεί μια τηλεοπτική συνέντευξη με την ψυχολόγο Άμπιγκεϊλ Τάιλερ, προκειμένου να αποκαλύψει τα όσα προέκυψαν κατά τις θεραπείες ασθενών της στην πόλη Νομ της Αλάσκας, το 2000. Αφορά close encounter περιστατικά, δηλαδή περιπτώσεις στενής επαφής με εξωγήινες υπάρξεις. Παρακολουθούμε την «αληθινή» Άμπι στο πάνελ του πανεπιστημιακού ντοκιμαντέρ και την Yovovich ως Άμπι στην κυρίως ταινία, όπου ξεδιπλώνονται τα γεγονότα εκείνης της περιόδου σε αναπαράσταση.

3

Η κυρίως ιστορία ξεκινάει με ένα flashback της πρωταγωνίστριας, λίγους μήνες πριν από τα περιστατικά. Συγκεκριμένα, τον Αύγουστο του 2000 ο άντρας της Άμπι, Τάιλερ, δολοφονήθηκε μυστηριωδώς την ώρα που κοιμόντουσαν. Η Άμπι έμεινε μόνη της να μεγαλώνει τα δύο τους παιδιά, Άσλεϊ και Ρόνι. Έπειτα η πλοκή επικεντρώνεται πάνω στη δουλειά της Άμπι με τρεις ασθενείς, οι οποίοι βιώνουν την ίδια εμπειρία: κάθε βράδυ, μια κουκουβάγια τους κοιτάζει επίμονα, ενώ στέκεται σε κάποιο κλαδί απέναντι από το παράθυρο τους. Εκείνη βιντεοσκοπεί τις υπνοθεραπείες στις οποίες τους υποβάλλει, προσπαθώντας να εξηγήσει το μοτίβο.

4

Η Άμπι υπνωτίζει τους δύο από αυτούς και καταγράφει τις παρόμοιες μαρτυρίες τους: τρομακτικές περιγραφές της απόπειρας κάποιων πλασμάτων να εισβάλλουν στο σπίτι τους. Ο πρώτος ασθενής που υπνώτισε, Τόμι, αρνήθηκε να ομολογήσει τι είδε κατά τη διάρκεια της ύπνωσης κι επέστρεψε σπίτι του.

5

Το ίδιο βράδυ, η Άμπι ειδοποιήθηκε από την αστυνομία να προσέλθει άμεσα στην οικία του Τόμι, όπου τον βρήκε να κρατάει ομήρους, υπό την απειλή όπλου, τη γυναίκα και τα δύο παιδιά του. Επέμενε ότι τα θυμήθηκε όλα και απαιτούσε να μάθει τι σημαίνει η φράση «Zimabu Eter». Παρά τις προσπάθειες της Άμπι να τον πείσει να κατεβάσει το όπλο, εκείνος σκοτώνει την οικογένεια του κι έπειτα στρέφει την κάννη στον εαυτό του.

6

Μετά από αρκετές συνεδρίες, με βάση τις -ανησυχητικά συγκλίνουσες-  πληροφορίες που συγκέντρωσε, η Άμπι αρχίζει να υποψιάζεται πως οι τρεις ασθενείς της είχαν πέσει θύματα μη- ανθρώπινης απαγωγής. Στην εξέλιξη της η ιστορία αφήνει υπόνοιες πως και η ίδια η Άμπι είχε απαχθεί στο παρελθόν. Ένας αστυνομικός της παραδίδει ένα μαγνητόφωνο που περιέχει μια προσωπική της μαγνητοφώνηση, την ύπαρξη της οποίας δε γνώριζε.

7

Στην ηχογράφηση ακούγεται η φωνή της κι έπειτα τη διακόπτει μια παρεμβαλλόμενη ηλεκτρονική φωνή, που φαίνεται να εισβάλλει στο σπίτι και να της επιτίθεται. Η γλώσσα στην οποία μιλούσε η φωνή ήταν άγνωστης προελεύσεως. Η Άμπι έχει απόλυτο κενό μνήμης σε σχέση με αυτό το περιστατικό. Ταυτόχρονα, ανακαλύπτει κι άλλα σημάδια, που εντείνουν την πεποίθηση της ότι είχε υπάρξει θύμα απαγωγής. Στις υποψίες της αυτές βρίσκει υποστήριξη από έναν συνάδελφο της από το Ανκορέιτζ, τον δρ. Άμπελ Κάμπος. Επίσης η Άμπι αποφασίζει να καλέσει έναν γλωσσολόγο, τον δρ. Οντουσάμι, που εξειδικευόταν στις αρχαίες γλώσσες και είχε επαφές με τον άντρα της, για να προσδιορίσει τη διάλεκτο στην κασέτα. Εκείνος την αναγνωρίζει ως Σουμεριακά.

8

Παρά το προσωπικό της μυστήριο, η Άμπι δε σταματά την εργασία της με τους ασθενείς που εμφανίζουν κενά μνήμης και υπνικές διαταραχές. Ένας από αυτούς, ο Σκοτ, ήταν από τους πιο πρόθυμους να ανακαλύψουν τι του είχε συμβεί και επικοινωνεί μαζί της. Παραδέχτηκε ότι ο ίδιος δεν είχε κάποια εμπειρία με την κουκουβάγια, ούτε ανέφερε τους «Άλλους» για τους οποίους μιλούσαν οι ασθενείς. Ήξερε όμως γιατί έκανε ο Τόμι ό,τι έκανε. Κάλεσε την Άμπι στο σπίτι του να τον υπνωτίσει, για να αλιεύσει μέσα από τη μνήμη του κάτι που υποψιαζόταν πως ήταν τρομερό. Ο υπνωτισμός όντως εξελίχτηκε τρομακτικά, με καταστροφικά αποτελέσματα, καθώς ο Σκοτ παρέλυσε.

9

Ο σερίφης της Νομ, Όγκουστ, θεώρησε αυτό το συμβάν τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, σχετικά με τις πρακτικές της δρ. Τάιλερ. Ο δρ. Κάμπος, που ήταν αυτόπτης μάρτυρας στην ύπνωση του Σκοτ, τον εμπόδισε από το να τη συλλάβει. Συνηγόρησε υπέρ της, με αποτέλεσμα ο σερίφης να τη θέσει υπό κατ’ οίκον περιορισμό εωσότου διαλευκανθεί η ανάμιξη της με τις τραγωδίες των ασθενών της. Το σπίτι της φυλασσόταν υπό εικοσιτετραώρου βάσεως από αστυνόμους, οι οποίοι στάθηκαν μάρτυρες σε εικόνες που ξεπερνούσαν τη φαντασία…

10

Αίσθηση: Το «The Fourth Kind», την εποχή που κυκλοφόρησε, αποτελούσε ένα ακόμη δείγμα μιας τεχνικής που ήταν τότε στη «μόδα». Χρησιμοποιώντας το χαρτί της «αληθινής ιστορίας», αποτελεί ένα σκηνοθετικά, σεναριακά και ερμηνευτικά τεμπέλικο φιλμ. Υπό το λάβαρο του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ, επενδύεται μεγάλο βάρος σε χοντροκομμένες τεχνικές όπως η direct to camera εισαγωγή από τη φίρμα της ταινίας και χρήση φθαρμένων αποσπασμάτων από το υποτιθέμενο αρχειακό υλικό. Ειδικά τα τελευταία χρησιμοποιούνται κατά κόρον παράλληλα με σκηνές της ταινίας, σε split screen, με σκοπό να αποδείξουν την 100% ακριβή αναπαράσταση των γεγονότων.

Fourth Kind

Οι κριτικές ήταν σκληρές, όχι όμως για το αισθητικό αποτέλεσμα της ταινίας. Θεωρήθηκε πως η παραγωγή της ήταν προσβλητική και δεν έδειχνε την ευαισθησία που άρμοζε στους συγγενείς των εξαφανισμένων ανθρώπων της Νομ. Το 2006, στο Daily News του Ανκορέιτζ προβλήθηκε ένα αφιέρωμα σχετικά με τις μυστηριώδεις εξαφανίσεις της Νομ, με το ανησυχητικό ποσοστό των εικοσιτεσάρρων ανθρώπων σε διάστημα 40 χρόνων. Τότε βγήκε μάλιστα σε δημοσιότητα το πόρισμα του FBI, που είχε ερευνήσει την υπόθεση. Το χειμερινό κλίμα και ο αλκοολισμός εικάζονταν ως αιτίες για τις εξαφανίσεις. Σε συνδυασμό με τις συχνές αναφορές για θέαση U.F.O. στην περιοχή, προέκυψε το θέμα της ταινίας «The Fourth Kind».

12

Παρά τις αρνητικές κριτικές, η ταινία έκανε επιτυχία στο box office. Αυτό οφείλεται τόσο στη μεγάλη αγάπη του κοινού για μυστήρια που περιλαμβάνουν εξωγήινες απαγωγές, όσο και στο promo, που ακολουθούσε το στήσιμο όλης της παραγωγής. Υπό αυτήν την έννοια, ήταν μια καλογυρισμένη ταινία, πιστή στον σκοπό και τον προσανατολισμό της. Το καστ ήταν πολύ καλό, όσο μονοδιάστατα γραμμένοι κι αν ήταν οι χαρακτήρες –αναμενόμενο, καθώς στην ουσία το φιλμ είναι ένα μεγάλο σε διάρκεια, δραματοποιημένο δελτίο ειδήσεων. Έχω δει το «The Fourth Kind» τρεις φορές ως τώρα και θέλω να το ξαναδώ. Γιατί εμπεριέχει κάποιες σκηνές-διαμάντια στην καλλιτεχνική E.T. παρακαταθήκη, που προσωπικά με έκαναν να συγχωρήσω την έκδηλη απόπειρα τετριμμένου εντυπωσιασμού.

Το μήνυμα: Βασίζεται -ή όχι- η ταινία σε αληθινά γεγονότα, ξέρουμε από μια πιο επιτυχημένη δουλειά που ασχολήθηκε με E.T. θεματική πως ένα είναι το σίγουρο…

13

… the truth is out there…

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Η Άρτεμις Βελούδου κατάγεται από τον Πειραιά και σπούδασε Ιστορία, αλλά ζει και εργάζεται ως σήμερα στην Άνοιξη, ως διαχειρίστρια εταιρειών. Από μικρή ηλικία ο φόβος του άγνωστου της ασκούσε μεγάλη έλξη, έτσι αποφάσισε να μελετάει κάθε τι το υπερφυσικό και εναλλακτικό. Δραστηριοποιείται επίσης συγγραφικά, στο είδος της φανταστικής λογοτεχνίας και δη του μεταφυσικού. Αγαπάει το διάβασμα, τα ταξίδια και τον κινηματογράφο, ενώ η προβληματική που την απασχολεί στη ζωή της είναι το ζήτημα του θανάτου.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

Τα Τρομερα Πλασματα της Μυθολογιας Κθουλου

Top 15 ταινιών

Crimson Peak