,

Oculus (Ο καθρεφτης της Κολασεως)

Η ταινία «Oculus» είναι ένα θρίλερ μεταφυσικού τρόμου, που κυκλοφόρησε το 2013 σε σκηνοθεσία Mike Flanagan. Εναρκτήρια ιδέα αποτέλεσε η ταινία μικρού μήκους «Oculus: The Man With the Plan» του ιδίου, που απέσπασε έναν ικανοποιητικό αριθμό βραβείων σε διάφορα film festivals το 2006.

Σε παραγωγή Blumhouse Productions, έκανε την πρεμιέρα της στο T.I.F.F. 2013, ενώ η κινηματογραφική διανομή της ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014. Πρωταγωνιστούν οι: Karen Gillan , Brenton Thwaites, Katee Sackhoff και Rory Cochrane.

Oculus (Ο καθρεφτης της Κολασεως)

Γιατί; Η ελπίδα για μια σύγχρονη καλή ταινία τρόμου, που θα κάνει τη διαφορά, πεθαίνει πάντα τελευταία. Επίσης, από το trailer απέκτησα την εντύπωση πως εμπεριέχει αντιπαράθεση τύπου Ψυχολογία Vs Υπερφυσικό οπότε… Γιατί όχι;

2

Περίληψη: «Μια γυναίκα προσπαθεί να απαλλάξει τον αδερφό της από την κατηγορία δολοφονίας, με το να αποδείξει πως το έγκλημα διαπράχθηκε από ένα υπερφυσικό φαινόμενο».

Η ταινία ξεκινάει με δύο παράλληλα γεγονότα: Από τη μια, την αποφυλάκιση του Τιμ Ράσελ από ψυχιατρικό ίδρυμα, όπου είχε εκτίσει ποινή 11 χρόνων για τη δολοφονία του πατέρα του και από την άλλη, τη δημοπρασία ενός πανάκριβου καθρέφτη – αντίκα, τον οποίο εξασφαλίζει για λογαριασμό της η Κάιλι Ράσελ, αδερφή του Τιμ, μέσω της εταιρείας δημοπρασιών για την οποία εργάζεται. Τα δύο αδέρφια συναντιούνται και από την πρώτη τους κουβέντα σκιαγραφείται το τι θα ακολουθήσει. Ο Flanagan στο σημείο αυτό ξεκινά το σκηνοθετικό μοτίβο όλης της ταινίας, την αφήγηση της ιστορίας σε παράλληλο χρόνο (παρελθόν – παρόν) με διαδοχικά κινούμενα flashbacks.

3

Έντεκα χρόνια πριν, η οικογένεια Ράσελ βίωσε ένα αιματηρό δράμα. Μετά από μια περίοδο φοβικού κλίματος στο σπίτι, ο πατέρας δολοφόνησε τη μητέρα τους, μπροστά στα μάτια των παιδιών. Σε άμυνα ο Τιμ πυροβόλησε τον πατέρα του θανάσιμα, με αποτέλεσμα τα δύο αδέρφια να χωριστούν. Το κράτος αποφάσισε τον εγκλεισμό του Τιμ σε ψυχιατρικό ίδρυμα, έως ότου ξεπεράσει τα τραύματα του, για να επανενταχθεί στην κοινωνία. Η Κάιλι συνέχισε τη ζωή της ελεύθερη, μένοντας πάντα προσηλωμένη με εμμονή στην έρευνα για ν’ ανακαλύψει τα πραγματικά αίτια του οικογενειακού φονικού.

4

Πίσω στο σήμερα ο Τιμ, μετά από χρόνια ψυχανάλυση, έχει απορρίψει νοητικά κάθε σενάριο υπερφυσικής ανάμιξης στο οικογενειακό τους δράμα. Σε αντίθεση η Κάιλι είναι πεπεισμένη πως ο πατέρας τους παραπλανήθηκε από  κάποια κακόβουλη, μεταφυσική δύναμη, η οποία εκβαλλόταν από έναν καθρέφτη – αντίκα που στόλιζε το γραφείο του. Αυτόν τον ίδιο καθρέφτη φρόντισε να αποκτήσει ξανά, έχοντας οργανώσει ένα σχέδιο που θα τη βοηθήσει να αποδείξει τη θεωρία της. Κατ’ επέκταση, να αποκαταστήσει τη μνήμη του πατέρα τους, συνεπώς και του Τιμ, εφόσον όλοι τους ήταν θύματα του καθρέφτη, σύμφωνα με το σκεπτικό της. Για την εφαρμογή του σχεδίου ζητάει τη βοήθεια του Τιμ. Ο οποίος άλλωστε, τη νύχτα των φόνων, της το είχε υποσχεθεί…

5

Τα δύο αδέρφια επιστρέφουν στο πατρικό τους σπίτι, όπου η Κάιλι έχει εγκαταστήσει εξελιγμένα συστήματα βιντεοσκόπησης, με εστίαση στο σημείο που θα κρεμάσει τον καθρέφτη. Εκείνη ξεκινάει το βίντεο, συστήνοντας το πείραμα, την προσπάθεια της να αποδείξει την ύπαρξη μιας μεταφυσικής οντότητας μέσα στον καθρέφτη, ενώ προχωράει και σε επίδειξη του υλικού της έρευνας χρόνων που είχε κάνει για να στηρίξει τη θεωρία της. Σαράντα άνθρωποι υπήρξαν κάτοχοι του καθρέφτη σε διάστημα 400 χρόνων και κατέληξαν νεκροί, υπό περίεργες συνθήκες.

6

Η Κάιλι έχει προμηθευτεί τα απαραίτητα εφόδια, ώστε να αποφευχθούν οι φαινομενικές αιτίες θανάτου των προηγούμενων κατόχων, όπως ασιτία και αφυδάτωση. Γενικά φαίνεται να έχει πάρει κάθε δυνατή προφύλαξη, προκειμένου να μην κινδυνεύσουν κατά τη διάρκεια του πειράματος και ταυτόχρονα να εξασφαλίσουν αποδείξεις. Ο Τιμ εκφράζει με μεγάλο σκεπτικισμό την αντίθεση του στο όλο εγχείρημα. Οι αντιρρήσεις του οδηγούν σε διαπληκτισμό και η Κάιλι τον εμποδίζει να φύγει από το σπίτι. Εκείνος παραμένει αμετάπειστος, ώσπου συμβαίνει το πρώτο ανεξήγητο περιστατικό. Επιστρέφοντας στο δωμάτιο του πειράματος, βρίσκουν τις δύο κάμερες μετακινημένες, στραμμένες η μια στην άλλη. Ελέγχοντας το βίντεο ανακαλύπτουν ότι ήταν οι ίδιοι αυτοί που τις μετακίνησαν, παραμένοντας  μάλιστα όση ώρα μάλωναν στο δωμάτιο. Εκείνη τη στιγμή αποδέχθηκαν πως η νέα παρτίδα με τον καθρέφτη, μόλις είχε αρχίσει.

7

Αίσθηση: Οφείλω να παραδεχτώ πως από την αρχή η ταινία άσκησε έλξη πάνω μου για δύο λόγους. Καταρχάς, μπαίνει κατευθείαν στο θέμα. Από το πρώτο λεπτό γνωρίζουμε τους πρωταγωνιστές, όσο βρίσκονται ακόμη μέσα στο σκοτάδι τους, ενώ αποκαλύπτονται τα ελαττώματα και οι σκελετοί στην ντουλάπα τους. Και μετά έχουμε την πρωταγωνίστρια. Προσωπικά έχω αδυναμία στους αντισυμβατικούς γυναικείους χαρακτήρες και η Κάιλι Ράσελ ήταν ακριβώς αυτό, πόσο μάλλον σε ταινία τρόμου. Είναι δυναμική, ευφυής, η χειραγωγός στην υπόθεση και εκμεταλλεύεται κάθε δυνατό μέσο για να επιτύχει τον σκοπό της∙ να ανοίξει δηλαδή πόλεμο μ’ ένα καταραμένο αντικείμενο. Και όλα αυτά για εκείνη, τα μαθαίνουμε στο πρώτο τέταρτο.

8

Η ταινία είναι ευφυώς και ποιοτικά μονταρισμένη, με σποραδικές σκηνές τρόμου, με τόσο gore όσο της ταίριαζε και απομακρύνεται από τα συνηθισμένα, αιματηρά, αμερικάνικα θρίλερ. Επενδύει πολύ στη δημιουργία ατμόσφαιρας, ενώ χειρίζεται έξοχα και την αφήγηση σε δύο επίπεδα, τολμώντας μάλιστα να ενώσει τις δύο ρότες όταν πλέον η αγωνία έχει κορυφωθεί. Κύριο τέχνασμα που χρησιμοποιεί ο Flanagan, πολύ επιτυχημένα, είναι η σκόπιμη σύγχυση για το αν όσα συμβαίνουν είναι απόρροια ψυχασθένειας ενός εκ των δύο πρωταγωνιστών ή όντως κάποιας μεταφυσικής ανωμαλίας. Μέσα στην ίδια την ταινία γίνεται αναφορά στη θεωρία των Fuzzy Traces, της γνωστικής ψυχολογίας.

Η χαοτική αυτή δίνη των υποκινούμενων παραισθήσεων, της πραγματικότητας και της αναβίωσης της ιστορίας από τους πρωταγωνιστές οδηγεί σε ένα απρόσμενο, σοκαριστικό φινάλε.

9

Σε γενικές γραμμές το «Oculus» είναι ένα σοβαρό, επαγγελματικό φιλμ και αποτελεί μια φρέσκια και αξιοπρεπή ταινία μεταφυσικού τρόμου, ανάμεσα σε μια πληθώρα αναμασημένων ιδεών και κλισέ. (Ίσως το χαμηλό budget δικαιολογεί την περιορισμένη χρήση CGI και ειδικών εφέ… Γι’ αυτό το στοιχείο μπορώ μόνο να νιώσω ευγνώμων.) Επίσης οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πολύ καλές.

M67 Katie Sackhoff stars in Relativity Media's OCULUS. Photo Credit: John Estes ©2013 Lasser Productions, LLC. All Rights Reserved.

Από την άλλη πλευρά του… καθρέφτη, το θέμα «καταραμένο αντικείμενο με μεταφυσικές ιδιότητες» είναι χιλιοφορεμένο. Θα περιμέναμε μια νέα προσπάθεια απόδοσης του, να το πάει μερικά βήματα παραπέρα. Το σενάριο ήταν σε σημεία αφελές, προκειμένου να καλύψει την απουσία επαρκούς αιτιολόγησης των γεγονότων. Οι σκηνές τρόμου αποδίδονται μηχανιστικά, ακολουθώντας τα γνωστά μοτίβα παραμορφωμένων δαιμονικών μορφών και επιλέγει την αργή, με κλιμακωμένο σασπένς, εξέλιξη της πλοκής. Γενικά οι ιδέες της ιστορίας, αν και καλές, έμειναν τελικά ανολοκλήρωτες και επεξεργάστηκαν συντηρητικά. Επίσης έχουμε μια και μοναδική, ασαφή αναφορά σε «δαίμονες» και τον «Διάβολο» η οποία έριξε την ταφόπλακα στην ελπίδα πως θα μαθαίναμε κάτι περισσότερο για τη μυθολογία του καθρέφτη και για το γιατί έγινε διαβολικός.

11

Το μήνυμα: Ο Flanagan αιτιολόγησε την απόφαση του να μην εξηγήσει την προέλευση του αντικειμένου, βασιζόμενος στις Λαβκραφτιανές επιρροές του. Θεωρεί πως «[…] αν προσπαθήσουμε να καταλάβουμε μια δύναμη έξω από τον κόσμο μας, θα τρελαθούμε» και ότι «Δεν υπάρχει απάντηση για το κακό στον κόσμο»…

12

… αν και μερικές φορές, η απάντηση βρίσκεται απέναντι μας.

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Η Άρτεμις Βελούδου κατάγεται από τον Πειραιά και σπούδασε Ιστορία, αλλά ζει και εργάζεται ως σήμερα στην Άνοιξη, ως διαχειρίστρια εταιρειών. Από μικρή ηλικία ο φόβος του άγνωστου της ασκούσε μεγάλη έλξη, έτσι αποφάσισε να μελετάει κάθε τι το υπερφυσικό και εναλλακτικό. Δραστηριοποιείται επίσης συγγραφικά, στο είδος της φανταστικής λογοτεχνίας και δη του μεταφυσικού. Αγαπάει το διάβασμα, τα ταξίδια και τον κινηματογράφο, ενώ η προβληματική που την απασχολεί στη ζωή της είναι το ζήτημα του θανάτου.

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Loading…

Mετατρον

Μετατρον: Ο Καμπαλιστικος Αρχαγγελος

Σεμιναριο Κατασκευης Οργονιτων

Σεμιναριο Κατασκευης Οργονιτων